W poprzednim wpisie stworzyliśmy nasz pierwszy program, teraz poświęćmy chwilę, by go omówić.
Ten nasz pierwszy, ambitny program to była jedna linijka kodu
console.log("Hello world");
Rozbijemy go na czynniki pierwsze. Pojawi się nieco nomenklatury programistycznej, ale narazie tylko chcę by pewne słowa zagnieździły Ci się w głowie, nie do końca nawet jesze rozumiejąc ich szerszy kontekst.
WERSJĘ WIDEO ODCINKA MOŻNA OBEJRZEĆ NA HTTPS://KURSY.CLOCKWORKJAVA.PL/JAVASCRIPT-OD-ZERA/
console – jest to nazwa zmiennej, czyli pewna etykieta, pod którą kryje się jakaś wartość. Dodatkowo console to specjalna zmienna dodawana automatycznie do programu JavaScript odpalanego, czy to w przeglądarce czy w NodeJS.
. – następnie mamy kropkę. Jest to operator, dzięki któremu możemy uruchamiać pewne metody (funckje) na zmiennej console (a konkretnie na obiekcie, który się pod nią kryje).
log(…) – metoda (funkcja), czyli kod zgrupowany pod daną nazwą wykonujący konkretną rzecz. Metoda log pozwala na wypisanie tekstu w oknie terminala bądź w konsoli developerskiej w przeglądarce.
„Hello world” – wartość tekstowa, która jest przesyłana jako parametr dla metody log.
; – średnik. Oznacza koniec wyrażenia, czyli powiedzenia programowi co ma teraz zrobić. W praktyce jedno wyrażenie pisze się w jednej linii programu i kończy się średnikiem właśnie. W teorii średniki nie są wymagane, ale w praktyce już tak.
Nasze wyrażenie console.log("Hello world")
można więc przetłumaczyć na „wywołaj metodę log z obiektu, kryjącego się pod zmienną console i prześlij jako parametr wartość tekstową „Hello world”, a jeszcze prościej „pokaż na ekranie tekst „Hello world”„.