W końcu przyszedł czas na zainstalowanie najpotężniejszego narzędzia w asortymencie każdego programisty – Java IDE czyli Integrated Development Environment. Jest to cała klasa narzędzi służących pomocą przy pisaniu programów, a czynią to poprzez m.in. podświetlanie błędów, podpowiadanie składni czy wiele, wiele inny możliwości, które to będziemy również stopniowo poznawać.
UWAGA! Kurs darmowy, zaktualizowany na stan z roku 2020 dostępny na https://kursy.clockworkjava.pl/java-fundamenty-programowania/
Format wideo poniższego posta znajduje się na jego końcu.
Dostępne IDE
Jeśli chodzi o Java IDE na rynku mam trzy darmowe – Netbeans, Eclipse oraz IntelliJ Community. Wszystkie one oferują podobny zestaw funkcjonalności. Natomiast w płatnych rozwiązaniach niepodzielnie króluje IntelliJ Ultimate. W tym kursie będziemy używać IntelliJ Community.
Instalacja IntelliJ Community
By zainstalować to IDE należy odwiedzić stronę producenta – firmę jetbrains, a następnie wybrać czarny przycisk ’Download’ pod wersją Community. Odpalamy ściągnięty plik .exe i przez proces instalacji poprowadzi nas kreator.
Pierwsze uruchomienie
Jeśli odpalasz IntelliJ po raz pierwszy zada Ci on kilka pytań – po pierwsze o domyślne ustawienie wtyczek – wybieramy 'skip and set to default’, następnie poprosi o zaakceptowanie umowy licencyjnej oraz zapyta czy może zapisywać i przesyłać dane o tym jak z IntelliJ korzystasz. Następnie nas powita i zapyta co chcemy zrobić – wybieramy 'Create new projects’. Screeny poniżej dokumentują całą scieżke.
Utworzenie pierwszego projektu
Po uruchomieniu zainstalowanego IntelliJ wybieramy File -> New -> New Project
W okienku, które się pojawi wybieramy Java,
następnie przeklikujemy przez kreator, aż dotrzemy do miejsca na podanie nazwy naszego projektu. Podajemy HelloWorld
i klikamy Finish.
Zostanie utworzony nowy projekt. Po lewej stronie IDE mamy okno z drzewem projektu – czyli katalogami i plikami jakie wchodzą w jego skład. Na chwilę obecną mamy tam katalog .intelliJ – jest to katalog z konfiguracją IDE dla danego projektu. Tam nigdy nic „ręcznie” nie zmieniamy i najlepiej go po prostu zignorować.
Drugim, o wiele ważniejszym katalogiem jest ’src’ – to ten z niebieską ikonką folderu. To właśnie tam będziemy umieszczać wszelkie pliki z kodem napisanym w języku Java, które będą wykonywanie przy starcie programu.
Dodajmy tam teraz naszą pierwszą klasę. Klikamy prawym klawiszem myszy na katalog src i wybieramy New -> Java class, w okienku z zapytaniem o nazwę klasy wpisujemy Hello
i potwierdzamy.
Po prawej stronie IDE powinno pojawić się nam okno edytora z takim tekstem:
public class Hello { }
Tak oto została przez Ciebie utworzona pierwsza klasa w języku Java. Narazie jednak nie będziemy rozwijać tematu, przepisz kolejne dwie linijki:
public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world"); }
Ostatecznie nasza klasa wygląda tak:
public class Hello { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world"); } }
Uruchomienie pierwszego programu
Skoro mamy już pierwszą klasę, która można uruchomić to zróbmy to.
Kilkamy w zielony trójkąt na lewo od linijki public class Hello
i wybieramy z menu ktore się pojawi Run.Hello()
Po chwili, u dołu Intellij, pojawi się konsola, w której będzie informacja
Hello world
Na konsoli pojawia się tekst podany w cudzysłowach w linijce System.out.println("Hello world");
Rozkład okien w IntelliJ
Na koniec przypomnijmy sobie jeszcze rozkład okien w IntelliJ w wersji podstawowej. Po prawej znajduję się drzewo ze strukturą projektu – czyli plikami i katalogami z jakich się on składa. Po lewej stronie mamy edytor kodu – czyli miejsce, gdzie wyświetla się zawartość wybranego pliku. Tu też piszemy i zmieniamy kod naszego programu. U dołu pojawia się prosty terminal z efektem pracy naszego programu.
Słowniczek
- IDE – narzędzie służące pomocy przy pisaniu programów, m.in. podświetlają błędy składni, podpowiadają ją czy wiele, wiele inny możliwości.
- Klasa (class) – pliki, z których składa się program w języku Java.
- Terminal, linia komend, emulator konsoli, konsola – pojęcia używane wymiennie dla opisania tekstowego interfejsu użytkownika, z poziomu którego możemy odpalać programy. Alternatywą jest graficzny interfejs użytkownika – czyli windowsowskie okienka. To na niej pojawia się wynik działania komendy
System.out.println("")
Zadanie domowe:
- Zamień wyświetlany tekst z Hello world na Witaj <Twoje imię> !
- Utwórz nowy projekt o nazwie RoomReservationSystem, dodaj tam klasę o nazwie MainApp, o zawartości dokładnie takiej jak klasa Hello z przykładu – z tą poprawką, że wyświetlanym tekstem będzie „Witaj w systemie rezerwacji pokoi autorstwa <tu Twoj imie>.”
W razie jakichkolwiek problemów proszę śmiało komentować. Inni mogą mieć te same kłopoty- a jeśli jakieś będą się potwarzać warto poświecić im kawałek osobnego wpisu.
Wideo poniżej
2 komentarze do “Java – Od zera do aplikacji desktopowej. Część 3. Java IDE”