fbpx

Java – Od zera do aplikacji desktopowej. Część 3. Java IDE

W końcu przyszedł czas na zainstalowanie najpotężniejszego narzędzia w asortymencie każdego programisty – Java IDE czyli Integrated Development Environment. Jest to cała klasa narzędzi służących pomocą przy pisaniu programów, a czynią to poprzez m.in. podświetlanie błędów, podpowiadanie składni czy wiele, wiele inny możliwości, które to będziemy również stopniowo poznawać.

UWAGA! Kurs darmowy, zaktualizowany na stan z roku 2020 dostępny na https://kursy.clockworkjava.pl/java-fundamenty-programowania/


Format wideo poniższego posta znajduje się na jego końcu.

Poprzednia lekcja


Dostępne IDE

Jeśli chodzi o Java IDE  na rynku mam trzy darmowe – Netbeans, Eclipse oraz IntelliJ Community. Wszystkie one oferują podobny zestaw funkcjonalności. Natomiast w płatnych rozwiązaniach niepodzielnie króluje IntelliJ Ultimate.  W tym kursie będziemy używać IntelliJ Community.

Instalacja IntelliJ Community

By zainstalować to IDE należy odwiedzić stronę producenta – firmę jetbrains, a następnie wybrać czarny przycisk ’Download’ pod wersją Community. Odpalamy ściągnięty plik .exe i przez proces instalacji poprowadzi nas kreator.

Pierwsze uruchomienie

Jeśli odpalasz IntelliJ po raz pierwszy zada Ci on kilka pytań – po pierwsze o domyślne ustawienie wtyczek – wybieramy 'skip and set to default’, następnie poprosi o zaakceptowanie umowy licencyjnej oraz zapyta czy może zapisywać i przesyłać dane o tym jak z IntelliJ korzystasz. Następnie nas powita i zapyta co chcemy zrobić – wybieramy 'Create new projects’. Screeny poniżej dokumentują całą scieżke.

Utworzenie pierwszego projektu

Po uruchomieniu zainstalowanego IntelliJ wybieramy  File -> New -> New Project

W okienku, które się pojawi wybieramy Java,

następnie przeklikujemy przez kreator, aż dotrzemy do miejsca na podanie nazwy naszego projektu. Podajemy HelloWorld i klikamy Finish.

Zostanie utworzony nowy projekt. Po lewej stronie IDE mamy okno z drzewem projektu – czyli katalogami i plikami jakie wchodzą w jego skład. Na chwilę obecną mamy tam katalog .intelliJ – jest to katalog z konfiguracją IDE dla danego projektu. Tam nigdy nic „ręcznie” nie zmieniamy i najlepiej go po prostu zignorować.

Drugim, o wiele ważniejszym katalogiem jest ’src’ – to ten z niebieską ikonką folderu. To właśnie tam będziemy umieszczać wszelkie pliki z kodem napisanym w języku Java, które będą wykonywanie przy starcie programu.

Dodajmy tam teraz naszą pierwszą klasę.  Klikamy prawym klawiszem myszy na  katalog src i wybieramy New -> Java class, w okienku z zapytaniem o nazwę  klasy wpisujemy Hello i potwierdzamy.

Po prawej stronie IDE powinno pojawić się nam okno edytora z takim tekstem:

public class Hello { 
}

Tak oto została przez Ciebie utworzona pierwsza klasa w języku Java. Narazie jednak nie będziemy rozwijać tematu, przepisz kolejne dwie linijki:

public static void main(String[] args) { 
     System.out.println("Hello world"); 
}

Ostatecznie nasza klasa wygląda tak:

public class Hello { 
    public static void main(String[] args) { 
       System.out.println("Hello world"); 
    } 
}

Uruchomienie pierwszego programu

Skoro mamy już pierwszą klasę, która można uruchomić to zróbmy to.

Kilkamy w zielony trójkąt  na lewo od linijki public class Hello

i wybieramy z menu ktore się pojawi Run.Hello()

Po chwili, u dołu Intellij, pojawi się konsola, w której będzie informacja

Hello world

Na konsoli pojawia się tekst podany w cudzysłowach w linijce System.out.println("Hello world");

Rozkład okien w IntelliJ

Na koniec przypomnijmy sobie jeszcze rozkład okien w IntelliJ w wersji podstawowej. Po prawej znajduję się drzewo ze strukturą projektu – czyli plikami i katalogami z jakich się on składa. Po lewej stronie mamy edytor kodu – czyli miejsce, gdzie wyświetla się zawartość wybranego pliku. Tu też piszemy i zmieniamy kod naszego programu. U dołu pojawia się prosty terminal z efektem pracy naszego programu.

Słowniczek

  1. IDE – narzędzie służące pomocy przy pisaniu programów, m.in. podświetlają błędy składni, podpowiadają ją czy wiele, wiele inny możliwości.
  2. Klasa (class) – pliki, z których składa się program w języku Java.
  3. Terminal, linia komend, emulator konsoli, konsola – pojęcia używane wymiennie dla opisania tekstowego interfejsu użytkownika, z poziomu którego możemy odpalać programy. Alternatywą jest graficzny interfejs użytkownika – czyli windowsowskie okienka. To na niej pojawia się wynik działania komendy System.out.println("")

Zadanie domowe:

  1. Zamień wyświetlany tekst z Hello world na  Witaj <Twoje imię> !
  2. Utwórz nowy projekt o nazwie RoomReservationSystem, dodaj tam klasę o nazwie MainApp, o zawartości dokładnie takiej jak klasa Hello z przykładu – z tą poprawką, że wyświetlanym tekstem będzie „Witaj w systemie rezerwacji pokoi autorstwa <tu Twoj imie>.”

W razie jakichkolwiek problemów proszę śmiało komentować. Inni mogą mieć te same kłopoty- a jeśli jakieś będą się potwarzać warto poświecić im kawałek osobnego wpisu.


Wideo poniżej

Następna część Kursu


2 komentarze do “Java – Od zera do aplikacji desktopowej. Część 3. Java IDE”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *