Java – Od zera do aplikacji desktopowej. Część 3. Java IDE

W końcu przyszedł czas na zainstalowanie najpotężniejszego narzędzia w asortymencie każdego programisty – Java IDE czyli Integrated Development Environment. Jest to cała klasa narzędzi służących pomocą przy pisaniu programów, a czynią to poprzez m.in. podświetlanie błędów, podpowiadanie składni czy wiele, wiele inny możliwości, które to będziemy również stopniowo poznawać.


Format wideo poniższego posta znajduje się na jego końcu.

Poprzednia lekcja


Dostępne IDE

Jeśli chodzi o Java IDE  na rynku mam trzy darmowe – Netbeans, Eclipse oraz IntelliJ Community. Wszystkie one oferują podobny zestaw funkcjonalności. Natomiast w płatnych rozwiązaniach niepodzielnie króluje IntelliJ Ultimate.  W tym kursie będziemy używać IntelliJ Community.

Instalacja IntelliJ Community

By zainstalować to IDE należy odwiedzić stronę producenta – firmę jetbrains, a następnie wybrać czarny przycisk ‘Download‘ pod wersją Community. Odpalamy ściągnięty plik .exe i przez proces instalacji poprowadzi nas kreator.

Pierwsze uruchomienie

Jeśli odpalasz IntelliJ po raz pierwszy zada Ci on kilka pytań – po pierwsze o domyślne ustawienie wtyczek – wybieramy ‘skip and set to default’, następnie poprosi o zaakceptowanie umowy licencyjnej oraz zapyta czy może zapisywać i przesyłać dane o tym jak z IntelliJ korzystasz. Następnie nas powita i zapyta co chcemy zrobić – wybieramy ‘Create new projects’. Screeny poniżej dokumentują całą scieżke.

Utworzenie pierwszego projektu

Po uruchomieniu zainstalowanego IntelliJ wybieramy  File -> New -> New Project

W okienku, które się pojawi wybieramy Java,

następnie przeklikujemy przez kreator, aż dotrzemy do miejsca na podanie nazwy naszego projektu. Podajemy HelloWorld i klikamy Finish.

Zostanie utworzony nowy projekt. Po lewej stronie IDE mamy okno z drzewem projektu – czyli katalogami i plikami jakie wchodzą w jego skład. Na chwilę obecną mamy tam katalog .intelliJ – jest to katalog z konfiguracją IDE dla danego projektu. Tam nigdy nic “ręcznie” nie zmieniamy i najlepiej go po prostu zignorować.

Drugim, o wiele ważniejszym katalogiem jest ‘src‘ – to ten z niebieską ikonką folderu. To właśnie tam będziemy umieszczać wszelkie pliki z kodem napisanym w języku Java, które będą wykonywanie przy starcie programu.

Dodajmy tam teraz naszą pierwszą klasę.  Klikamy prawym klawiszem myszy na  katalog src i wybieramy New -> Java class, w okienku z zapytaniem o nazwę  klasy wpisujemy Hello i potwierdzamy.

Po prawej stronie IDE powinno pojawić się nam okno edytora z takim tekstem:

public class Hello { 
}

Tak oto została przez Ciebie utworzona pierwsza klasa w języku Java. Narazie jednak nie będziemy rozwijać tematu, przepisz kolejne dwie linijki:

public static void main(String[] args) { 
     System.out.println("Hello world"); 
}

Ostatecznie nasza klasa wygląda tak:

public class Hello { 
    public static void main(String[] args) { 
       System.out.println("Hello world"); 
    } 
}

Uruchomienie pierwszego programu

Skoro mamy już pierwszą klasę, która można uruchomić to zróbmy to.

Kilkamy w zielony trójkąt  na lewo od linijki public class Hello

i wybieramy z menu ktore się pojawi Run.Hello()

Po chwili, u dołu Intellij, pojawi się konsola, w której będzie informacja

Hello world

Na konsoli pojawia się tekst podany w cudzysłowach w linijce System.out.println("Hello world");

Rozkład okien w IntelliJ

Na koniec przypomnijmy sobie jeszcze rozkład okien w IntelliJ w wersji podstawowej. Po prawej znajduję się drzewo ze strukturą projektu – czyli plikami i katalogami z jakich się on składa. Po lewej stronie mamy edytor kodu – czyli miejsce, gdzie wyświetla się zawartość wybranego pliku. Tu też piszemy i zmieniamy kod naszego programu. U dołu pojawia się prosty terminal z efektem pracy naszego programu.

Słowniczek

  1. IDE – narzędzie służące pomocy przy pisaniu programów, m.in. podświetlają błędy składni, podpowiadają ją czy wiele, wiele inny możliwości.
  2. Klasa (class) – pliki, z których składa się program w języku Java.
  3. Terminal, linia komend, emulator konsoli, konsola – pojęcia używane wymiennie dla opisania tekstowego interfejsu użytkownika, z poziomu którego możemy odpalać programy. Alternatywą jest graficzny interfejs użytkownika – czyli windowsowskie okienka. To na niej pojawia się wynik działania komendy System.out.println("")

Zadanie domowe:

  1. Zamień wyświetlany tekst z Hello world na  Witaj <Twoje imię> !
  2. Utwórz nowy projekt o nazwie RoomReservationSystem, dodaj tam klasę o nazwie MainApp, o zawartości dokładnie takiej jak klasa Hello z przykładu – z tą poprawką, że wyświetlanym tekstem będzie “Witaj w systemie rezerwacji pokoi autorstwa <tu Twoj imie>.”

W razie jakichkolwiek problemów proszę śmiało komentować. Inni mogą mieć te same kłopoty- a jeśli jakieś będą się potwarzać warto poświecić im kawałek osobnego wpisu.


Wideo poniżej

Następna część Kursu


2 odpowiedzi do “Java – Od zera do aplikacji desktopowej. Część 3. Java IDE”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *